15.04.2025 | Felleskjøpet

Samvirkeselskapets egne undersøkelser viser at én av fire nordmenn fortsatt tror at Felleskjøpets nettbutikk og over 100 fysiske butikker fra nord til sør kun er for bønder. Dette vil de gjøre noe med.

– Vi er stolte av å være eid av bønder og å være en faghandel for norsk landbruk. Men vi har også et bredt tilbud til alle som har hund, hage, planter, terrasse eller balkong. At så mange fortsatt tror vi ikke er for dem, er en barriere vi må ta på alvor, sier Line Hildonen Ramstad, konserndirektør for marked og kommunikasjon i Felleskjøpet.

Fra fordom til nysgjerrighet

Kampanjen er utviklet i samarbeid med reklamebyrået Smeh og består av fire filmer som rulles ut gjennom året. I filmene følger vi en familie fra byen som for første gang besøker Felleskjøpet. Historien spiller på både fordommer og overraskelser – og speiler opplevelsen noen kanskje har ved sitt første møte med butikken.

– Når vi skal skape vekst i et segment hvor mange ikke tror vi er relevante, må vi møte folk med varme, humor og gjenkjennelse. Vi vil bryte ned forestillingen om at Felleskjøpet er for «de andre», og heller skape nysgjerrighet og interesse, sier Ramstad.

Faghandel – for flere

Produktene til hage og kjæledyr hos Felleskjøpet er utviklet med samme krav og kunnskap som bonden forventer. Det gir høy kvalitet – og en trygghet for alle som vil dyrke mer selv eller gi det beste til hund og katt.

– Interessen for egen matproduksjon og kjæledyr øker – og det er vi godt rigget for å møte. Felleskjøpet er fortsatt bondens butikk, men også den rette butikken for veldig mange flere, sier Ramstad.

Filmene er produsert av Tangrystan, med Trond Fausa Aurvåg på regi. Kampanjen vises på TV, kino og digitale flater gjennom hele 2025.

Her er den første filmen i kampanjen: