– Julebrusen har blitt en markant kundemagnet i førjulstiden. Dette er ekstra gøy, siden mat og drikke egentlig er en mindre kategori i butikkene våre, sier kategorisjef Maren Dahl i Felleskjøpet Agri.
Fra pilotprosjekt til storselger
Felleskjøpet lanserte sin første julebrus i fjor som et pilotprosjekt. Den gang ble 16.000 flasker fordelt på butikkene, med en viss skepsis til om det ville være etterspørsel. Det tok imidlertid ikke lang tid før flaskene var utsolgt, tre uker før jul.
– Basert på suksessen fra i fjor, valgte vi å produsere et betydelig større volum i år. Vi kommenterer ikke eksakte tall av forretningshensyn, men salget har allerede overgått forventningene, forteller Dahl.
Rapporter fra butikkene viser at årets levering også selger unna i rekordfart. På Felleskjøpet Holstad i Ås er julebrusen allerede en salgsvinner.
– Det har gått noen hundre flasker bare de første ukene. Vi er halvveis i den andre pallen, og heldigvis er en ny palle snart på vei, sier butikkselger Rune Mikalsen.
En julebrus med smak av norsk kvalitet
Fjøsnissebrus fikk i fjor anerkjennelse som en av de beste julebrusene på markedet, med en vurdering på ni av ti i Dagens Næringslivs test av 70 julebrus. Den er laget på norske bringebær og saft fra kirsebær, og byr på en smak som fremhever rene, norske råvarer.
– Det er tydelig at nordmenn elsker julebrus, og det er ekstra stas at mange velger en brus som er laget på ekte, kortreiste råvarer. Vi har allerede passert fjorårets totalsalg med god margin, og nå er vi usikre på om vi har nok til jul, sier Maren Dahl.
En del av Felleskjøpets satsing på norske matvarer
Fjøsnissebrus er en del av Felleskjøpets stadig voksende sortiment av matvarer med råvarer fra norske bønder. Produkter som havrebarer, chips, honning og havregryn gjør det enkelt for forbrukerne å støtte norsk landbruk. Julebrusen selges eksklusivt i Felleskjøpets butikker og på nettbutikken felleskjopet.no.
- Vårt mål med både brus- og matsatsing er først og fremst å tilby noe av alt den norske bonden produserer. Å vise fram litt av alt det gode du kan skaffe deg om du velger kortreiste produkter. Vi ønsker å sette fokus på norske produkter for å kunne bidra til å øke Norges sjølforsyningsgrad, og samtidig bevisstgjøre forbrukerne om at det finnes svært gode, norske alternativer fremfor importerte produkter, sier kategorisjef Maren Dahl.