Gjennom aksjonen «Klar, ferdig, så» setter Felleskjøpet seg mål om å øke bevisstheten rundt matsikkerhet og sjølforsyning i Norge. Samvirket bruker poteten som eksempel, og denne uka deler de ut 20.000 sertifiserte settepoteter i bygd og by.
– Vi ønsker å oppfordre flere til å dyrke litt mer av sin egen mat. Det er enklere enn hva mange tror. Vi kan alle bidra til å øke den nasjonale matproduksjonen, sier konsernsjef Svenn Ivar Fure i Felleskjøpet Agri.
Delte ut bøtter
Fredag morgen tok han imot landbruks- og matminister Geir Pollestad på en av landets travleste plasser, rett utenfor Oslo sentralstasjon. Sammen med representanter fra Felleskjøpet var Pollestad med og delte ut gule Felleskjøpet-bøtter, alle med én settepotet satt i jord, til forbipasserende utenfor Oslo S.
– Det var lett å takke ja til å være med på en slik markering. Kampanjen viser at det er enklere enn mange tror å dyrke sin egen mat. Sjølforsyning er noe vi i regjeringen har satt på agendaen denne våren gjennom stortingsmeldingen om strategi for økt sjølforsyning. Her er målet å øke den norske sjølforsyningsgraden fra dagens 40 prosent og opp til 50 prosent, sier landbruks- og matminister Geir Pollestad.
Gjennom «Klar, ferdig, så» ønsker Felleskjøpet å vise den vanlige forbrukeren at du ikke må ha et stort areal for å dyrke litt mat. Én settepotet satt i bøtte nå i vår kan gi deg en kilo poteter tilbake i høst.
Deler ut i Felleskjøpet-butikkene lørdag
Kampanjen startet i Bergen sist mandag, før den kom til Trondheim onsdag. Fredag sto Oslo sentrum for tur. Lørdag 27. april vil det være aksjon med utdeling av bøtter med én settepotet i hver på de aller fleste avdelingene til Felleskjøpet landet rundt.
Norge er et av verdens rikeste land, men vi er samtidig et av landene i verdens med lavest sjølforsyningsgrad.
– Krevende klima og topografi må nok ta litt av skylden. Likevel er det mye den enkelte nordmann kan gjøre, først og fremst gjennom en bevisstgjøring. Tenk norsk, tenk kortreist, tenk mat fra den norske bonden når du står i butikken. Gjennom «Klar, ferdig, så» ønsker vi også å overføre litt av bondens viktige kunnskap om matproduksjonen til den vanlige forbruker. Vi mener at vi alle kan bidra til å gjøre Norge litt mer sjølforsynt, sier konsernsjef Svenn Ivar Fure i Felleskjøpet Agri.
Fakta – «Klar, ferdig, så»
- En ektefølt oppfordring til å komme i gang med hjemmedyrking.
- Økt hjemmedyrking bidrar til økt sjølforsyning.
- Gjennom «Klar, ferdig, så» vil Felleskjøpet dele ut cirka 7500 Felleskjøpet-bøtter, alle med en sertifisert settepotet satt i jord.
- Til sammen deler Felleskjøpet ut over 20.000 sertifiserte, norske settepoteter gjennom «Klar, ferdig, så».
- Én settepotet kan gi én kilo poteter.
- Kampanjen startet i Bergen, Trondheim og deretter Oslo S fredag 26. april.
- Lørdag 27. april er det utdeling av bøtter med én settepotet i alle butikkene til Felleskjøpet Agri landet rundt.