Reklamekampanjen tar utgangspunkt i Felleskjøpets nye visjon «Sammen tar vi vare på jorda, dyra og framtida». Reklamekampanjen fortelles gjennom at bøndene snakker ut fra sitt eget ståsted. Sigbjørn Aurland bor på Arneberg i Åsne, og tok over familiegården i 2011.
- Jeg trengte ikke betenkningstid for å være med på denne kampanjen. Dette går rett i hjertet av det vi holder på med. Jeg er stolt bonde, og det er fint å få fram hvor viktig det er å ta vare på det vi har rundt oss, sier Sigbjørn.
Ammekyr, korn og kylling
Hjemme i Åsnes driver den aktive bonden med både kylling og planteproduksjon, og i tillegg eier han halvparten av en ammekubesetning på 90 mordyr i samdrift. Sigbjørn dyrker korn på 2400 dekar, og produserer 160.000 kyllinger i året.
Gårdbrukeren fra Innlandet er opptatt av å drive så effektivt som mulig, og samtidig best mulig – både for avling og klima.
Først i 2010 falt brikkene på plass. Sigbjørn og kona Hege bestemte seg for å ta over gården.
- Jeg fikk valget: Enten måtte jeg ta over eller så måtte gården selges ut av familien. I dag er jeg glad for at jeg videreførte og utviklet gårdsdriften. Jeg har mye hjelp i faren min, som er gårdskar. Og ikke minst er kona mi en stor del av gården, sier Sigbjørn med et smil.
Tilltsvalgt
Ved siden av gårdsdriften er Sigbjørn også tillitsvalgt i Felleskjøpet, og han skjøtter vervet som distriktsrådsleder i samvirket.
- Tillitsvalgtarbeidet gir meg masse energi, og det er samtidig en flott arena for å utveksle kunnskap og erfaringer med andre bønder.
Gjennom nære bånd til Felleskjøpet, er det også naturlig at bonden fra Åsnes også er en god kunde i den lokale FK-butikken.
- Felleskjøpet er gårdens foretrukne partner ved innkjøp av både maskiner og innsatsfaktorer.
For 2 ½ år siden investerte Sigbjørn i en ny traktor. Valget falt på en John Deere 250 R Black Edition. For å gjøre den helt til sin egen fikk Sigbjørn det norske flagget på panseret.
- Jeg synes det er viktig å vise godt igjen når vi er ute og arbeider. Vi skal være stolte av jobben vi gjør i norsk landbruk. Dette viser også den nye kampanjen til Felleskjøpet, sier Sigbjørn Aurland.