På slutten av 1980-tallet trengte TV-aksjonen nye innsamlingsbøsser. Norplasta, en plastbedrift i Stjørdal, hadde utviklet små plastbøtter for Felleskjøpet som var laget for å håndtere kraftfôr i norske fjøs. Da TV-aksjonen søkte etter nye innsamlingsbøsser, oppsto ideen om å bruke det samme designet.
Ta en titt under bøssa
"Da vi begynte å bruke fôrbøttene til TV-aksjonen, var det en ren tilfeldighet som ble en genistrek," sier Nina E. Larsen, leder for NRK TV-aksjonen. Mange vet ikke at bøssa opprinnelig var ment for kraftfôr. Nå brukes den til å samle inn penger over hele landet. Hvis du ser på undersiden av bøssa, vil du oppdage et lite Felleskjøp-merke.
BLI BØSSEBÆRER: Leder av TV-aksjonen Nina Larsen oppfordrer til både å bli bøssebærer og gi til det gode formålet.
Symbolikken bak innsamlingsbøssene
Overgangen fra landbruk til veldedighet var både praktisk og symbolsk. Den skaper en forbindelse mellom tradisjonelt norsk landbruk og moderne, nasjonale dugnader. Bøssa, som Felleskjøpet, har blitt et symbol på samhold, og har i mange år samlet inn millioner av kroner til gode formål.
Fra kraftfôr til Barnekreftforeningens familiehus
Espen Lahnstein, prosjektleder for Barnekreftforeningens familiehus, sier: "Jeg har erfaring som agronom og vet at vi i landbruket kan stille opp når det virkelig gjelder – spesielt for en så viktig sak som årets TV-aksjon. Det er utrolig gøy å se at bøtta jeg tidligere brukte til fôr, nå brukes til noe så viktig."
Bli med på TV-aksjonen
TV-aksjonen er verdens største dugnad og har samlet inn over elleve milliarder kroner siden 1974.
– Vi bor i et langstrakt land, og mange barn med kreft eller andre alvorlige sykdommer må reise langt for å få livsviktig behandling. Derfor er det utrolig viktig at årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Her kan barn med alvorlig sykdom og familien deres bo sammen mens barnet er under behandling.
Bli med i årets TV-aksjon og bidra til å gi familier håp i en vanskelig tid!
Her kan du lese mer om årets TV-aksjon