14.03.2025 | Felleskjøpet

Vi sitter på med Hallum mens han turnerer «sin» John Deere 6R250 med en lang maskinhenger gjennom den travle trafikken på Fornebu. Hallum kjører for anleggsfirmaet Widme AS som har en «alt mulig»-kontrakt for Skanska på det store E18-prosjektet.

Odd Arne Widme, som eier selskapet og selv er med og kjører, forteller at det vinterstid går mye i strøing, salting, snøbrøyting og kosting for å innfri kravet om «svart asfalt» året rundt. Om sommeren er det mye kosting og vanning for å holde anlegget, som ligger tett på boligområdene, så støvfritt som mulig. I tillegg bruker de John Deere-traktoren til flytting av maskiner og utstyr hele året. Arbeidsdagen på E18-utbyggingen er fra 07.00 om morgenen til 19.30 om kvelden, men når det snør eller skjer andre uforutsette hendelser, må de også kjøre til andre tider for å ha anleggsveiene klare.

Widme har også en lignende kontrakt for Veidekke som underleverandør til Bane Nor på jernbaneutbyggingen langs Mjøsa, der de er knyttet til prosjektet med Hestnes-tunellen ved Espa. Også her har han en John Deere 6R250 gående dag ut og dag inn.

Har holdt serviceløftet

– Hver traktor går 2 000-3 000 timer i året, forteller Widme.

For Widme og de tre sjåførene hans er selvsagt oppetid helt avgjørende.

– Da vi byttet til John Deere for et par år siden, la vi stor vekt på at vi er helt avhengig av et serviceapparat som fungerer, sier Widme og Hallum.

Widme er fra Sør-Fron og har kjøpt traktorene hos Felleskjøpet på Otta. I alt har han kjøpt tre nye John Deere de to siste årene, men den ene, en 6R215, har han byttet inn igjen.

– Både maskinselger Sondre Roven og verksmester Torgeir Holen stilte opp da vi forhandlet kontraktene og lovet å sørge for service som fungerer der vi er – på Fornebu og Espa. Løsningen ble at traktorene følges opp fra Felleskjøpets verksted på Kløfta. Herfra har Maria Engen Sanne vært fast mekaniker for oss. Det er bra med en fast person som kjenner utstyret og oss. Maria er meget flink og fortjener kjempeskryt. Oppfølgingen har fungert slik som lovet, sier Widme og Hallum fornøyd.

De har JDLink på begge traktorene, og verksmester Torstein Gjengstø på Kløfta (og også Torgeir Holen på Otta) følger maskinene online og kan planlegge service ut fra hva som er praktisk for sjåførene og verkstedet. De har ikke opplevd noen store hendelser med traktorene. Eneste har vært steinsprut som ødela frontruta på 6R215-modellen som ikke var utstyrt med laminert rute. Da fikk de lånetraktor fra Felleskjøpet i løpet av tre timer.

Widme trekker også fram Felleskjøpets sentrallager på Gardermoen, der de kan hente deler døgnet rundt.

– Vi hadde en episode rett etter jul hvor vi hentet et nytt kjede til ei strøkasse på Gardermoen, reparerte selv og var i gang igjen etter bare noen få timer. Det er fenomenalt å kunne hente utenom åpningstidene, og lageret er så stort at de har det meste, sier han.

Trøkk i trafikken

Å kjøre vakter på 11,5 timer (med to pauser) i trafikken på Fornebu er ingen spøk.

– Første betingelse for oss som kjører så mange timer er at du sitter godt og ikke anstrenger deg for mye. Du blir sliten nok når du kjører så mye i offentlig trafikk med syklister og fotgjengere på alle kanter, og der ting skjer fort. Det er viktig å ha god oversikt og du merker at kroppen og hytta på John Deere-traktorene er laget slik at du har det. I tillegg hjelper det selvsagt at du sitter høyt, sier Hallum.

Hallum og Widme trekker fram flere ting ved kjørekomforten:

  • Hytta gir et stille og rolig i førermiljø.
  • De har valgt det beste setet, der alle sjåførene, uansett kroppsbygning, finner seg godt til rette.
  • Traktorskjermen er enkel å bruke.
  • Kjørespaken har mange funksjoner og fungerer optimalt.
  • Vendegiret på lasterspaken er ideell når de bruker frontmontert kost.

Unngår tomgang

Med såpass fastlagte oppdrag innenfor definerte områder, har ikke Widme sett behov for å bruke John Deeres Operations Center, flåtestyring og andre funksjoner. Sjåførene er imidlertid svært opptatt av å minimere tomgangskjøring.

– Vi stopper traktoren så fort vi står, for eksempel når vi må vente og når maskiner og utstyr lesses på og av henger. Jeg tror vi er nede i sju prosent tomgang av totalt timeforbruk. For øvrig er det generelle inntrykket at traktorene bruker lite diesel, sier Hallum.

imagevtsxg.png

FIN ARBEIDSPLASS: Tore Hallum har lange dager i traktorhytta, og liker komforten i John Deere-hytta.

Begynte i 2018

Odd Arne Widme etablerte Widme AS i 2018. Før E18-prosjektet og jernbaneutbyggingen som han nå er med på, har han vært med på blant annet byggingen av ny E6 Hamar-Moelv, endestasjonen for Fornebubanen og riving av Norcem-siloen på Slemmestad.

6R250-ene han har er 2023- og 2024-modeller.