05.04.2024 | Håvard Simonsen

– Min erfaring er at ytelsen hos John Deere-traktorene matcher større modeller hos konkurrentene både i trekkraft og på kraftuttaket, sa Eggerud da vi var på besøk etter at han på nyåret 2023 hadde byttet sin 6155R med en ny 6R185, hans sjuende John Deere. Nå har han kjørt 6R185'n rundt 1200 timer og fått sine antakelser bekreftet.

Eggerud holder til i fjellbygda Hovet nord for Geilo og brøyter snø for hyttefolk og andre oppunder Hallingskarvet, der utstyret virkelig får prøvd seg.

– Den nye traktoren går 15-20 prosent bedre enn den gamle, men bruker på desiliteren like mye diesel. Jeg kan kjøre i hvert fall 20 prosent fortere med snøfreseren i fullt arbeid og rundt 15 prosent raskere under transport med hengerlass. Det stemmer jo også godt med at 6R185 har 15 prosent mer hester. Men ofte trenger jeg ikke bruke alle kreftene. Under hard fresing, går det nesten mindre diesel enn med den forrige traktoren, og klart mindre enn andre traktorer jeg har prøvd under samme forhold, forteller Eggerud.

Slik er forbruket

Eggerud forklarer at mye av «hemmeligheten» er John Deeres eco-innstilling på kraftuttaket.

– Når jeg brøyter kjører jeg konsekvent med 1000e-innstillingen. Da «stopper» motoren på 1600 omdreininger med et maksimalt dieselforbruk på 35 l/time. Du får ikke ut mer, men det er mer enn nok, sier han.

Eggerud følger ivrig med på forbruket på skjermen i traktoren. I tillegg noterer han nøyaktig hvor mange timer han har kjørt og hvor mange liter som har gått hver kan han fyller opp dieseltanken.

– Det blir helt eksakt måling, og snittforbruket for all snøbrøytinga har vært 16,5 l/time – uten matpause. Du kan jo få ned gjennomsnittsforbruket ved å la traktoren gå mye på tomgang, som når du er innom etter ei pølse på bensinstasjonen, men det er dyre timer, understreker han. Forbruket må også ses i forhold til at Eggerud kjører med en kraftig V-plog og en forsterket og tung Monsterfres fra Tokvam, 375 kg væske i hvert forhjul, samt en egenutviklet buk under traktoren.

Snittforbruket i hele 6R185'n sin levetid så langt er 12,4 l/time, mens snittet under transport ligger på 11,8 l/time. Om sommeren slår Eggerud noen hundre mål gras med en 3,2 meter slepeslåmaskin, og da går det 9,9 l/time.

Totalpakka avgjør

Eggerud sier det er totalpakka som gjør at han velger John Deere. I tillegg til kreftene og drivstofforbruket, trekker han fram helramma, stabilitet, hyttekomfort, brukervennlighet, lynrask respons fra han toucher traktorskjermen til funksjonene iverksettes, samt lav innfesting av trekkstengene på bak- og fronthydraulikk som gir kort arm og solid løftekraft.

– Konstruksjonen med helramme og motoren felt ned i ramma gir lavt tyngdepunkt og ekstremt god stabilitet på traktoren. Det er et konsept ingen andre er i nærheten av, mener Eggerud.

Eggerud har også fått broren, som er bonde, til å gå for John Deere. Valget falt på den premierte flerbruksmodellen 6120M med trinnløs AutoPowr og mye utstyr. Om vinteren leier Eggerud med seg denne traktoren for å ha kapasitet til all brøytinga.

Liker sitt nye Monster

Til denne sesongen investerte Eggerud i Tokvams kraftigste 2-trinns fres, 260THS Monster, som han allerede har brukt over 500 timer.

720x394 Eggerud_20230320_15.jpg

FULL FRES: Monster-fresen fra Tokvam gjør jobben i all slags snø. – Den tetter seg aldri og fryser ikke, sier Eggerud.

– Fresen har enorm kapasitet, men går likevel lett. Den er åpen og drar snøen fint gjennom. Den tetter seg aldri, for vifta sitter helt opp mot tuten. Hvis du må dra med deg snø, er den lett å kjøre i gang igjen, fordi den er giret så godt ned. Den store svingkransen gjør at den blir sterk og at tuten aldri fryser. Og så er det en kjempegod innfesting på 3-punkten, med bjelker som går tvers gjennom fresen og helt bak i viftehuset, oppsummerer han.

V-plogen foran er en Tokvam VT320.

imagerzpkr.png

RYDDER VEI: Tokvam v-plog er effektiv og stabil.

Egne tilpasninger

Den erfarne snøbrøyteren og mekanikeren har gjort egne tilpasninger både på traktoren og snøutstyret. Han har an laget en buk som er hengslet under traktoren og enkelt kan demonteres med få skruer. Denne buken hadde han også på sin forrige traktor.

– Når du kjører i hard føykesnø, beskytter buken følere og alt utstyr på undersiden, sier Eggerud, som ikke bruker traktoren i skogen.

På Monster-fresen har han vinkla stålet i bunnen 14 grader så det arbeider mer aggressivt.

– Da skraper det bedre. Men det er en balansegang. Blir det for aggressivt vil fresen begynne å hoppe, forklarer han.

Plogen har han utstyrt med 15 mm ekstra stål på skjæret. – Dobbelt stål gjør at plogen ikke blir fullt så aggressiv, særlig på litt bløt grusveg. Det er vel og bra at plogen er tung, men det blir roligere gange med dobbelt stål. Dessuten forlenger du levetida på stålet, ikke bare dobbelt, men fire ganger så lenge. Mer stål gjør at det blir mindre varmegang, som er det som tar stålet, sier Eggerud.

Han har også selv satt på fjærer på plogen for å stabilisere sidebevegelsene. Dette er for øvrig tilgjengelig som tilleggssett fra Tokvam.

imagedqexu.png

EFFEKTIV EKVIPASJE: – Ingen tar seg fram i snøen som en John Deere, sier Håkon Eggerud, som synes den nye 6R185 Med Tokvam-utstyr foran og bak er en effektiv kombinasjon.

Sparer diesel der han kan

Eggerud kjører alltid fresen med 1000 omdreininger på PTO-en.

– Det blir mye mindre belastning og da slipper du havari på traktor, tapper og akslinger. Nå har jeg også 1000 eco-innstilling og den er kjempefin når du skal frese kantstrenger eller bare pusse opp litt. Da kan jeg kjøre med turtallet ned i 1200 og spare diesel, sier han.

Generelt mener han John Deere-traktorene bruker lite drivstoff.

– Med 6155R-en brukte jeg 12,5 l/t. Jeg vet at andre kan være helt ned i 9 l/t, men da må en huske på at jeg har mye fjellbrøyting. Jeg har ikke målt den nye 6R185-en ennå, men håper den under normal brøyting vil gå på det samme som forgjengeren, sier Eggerud.

Sjuende John Deere

Eggeruds John Deere-traktorer begynte med en 6320 i 2002. Siden er det blitt en 6430, to 6150R og to 6155R, før han fikk sin nye 6R185 i mars i år.

– Jeg har så å si aldri hatt driftsstans. Den siste John Deere'n jeg byttet inn hadde gått snaut 2000 timer, og det eneste jeg hadde gjort var å skiftet to lyspærer. Felleskjøpet fant heller aldri noe unormalt på den under servicene, forteller Eggerud, som har fullservice-avtale på traktorene sine hos Felleskjøpet.

Eggerud roser for øvrig hjelpen han får hos Felleskjøpet på Gol.

imageqlqz.png

HJORT NR 7: Den nye 6R185 er Håkon Eggeruds sjuende John Deere.