Hvor stor faktisk effekt har en traktor?
Det som betyr noe er effekten som overføres til bakken – der de naturlige tapene langs hele drivlinjen tas med i betraktningen. Transmisjonene våre har svært lave effekttap. Enkelte traktorprodusenter tilbyr kun én type transmisjon. John Deere derimot lar sine 6R-kunder selv velge mellom tradisjonelle mekaniske transmisjoner, mekanisk transmisjon med dobbeltkløtsj og trinnløs transmisjon.
6R leveres med disse transmisjonene: PowrQuad, AutoQuad, AutoPowr, DirectDrive og CommandQuad
AutoPowr: Trinnløst
Uavhengige tester gjennomført av tyske DLG (Profi 12/2014 og 6/2018) viser at John Deere 6250R med 250 hk og AutoPowr trinnløs transmisjon har et effekttap på kun 10 prosent, mens en trinnløs konkurrent med 280 hk har dobbelt så stort effekttap. Selv om konkurrenten har 30 flere hester under panseret, har den altså færre hester til rådighet på hjulene.
Alltid mekanisk overføring hos John Deere.
Én viktig grunn til John Deeres AutoPowr har så høy virkningsgrad, er at AutoPowr har en større andel mekanisk effektoverføring enn konkurrentene. John Deere AutoPowr har fire mekaniske trinn, og transmisjonen er konstruert for minimum 60 prosent mekanisk overføring uansett hastighet. Ved hastighetene 3,5, 11, 22,5 og 47,2 km/h er den mekaniske overføringen 100 prosent. Det betyr at John Deere AutoPowr har tilnærmet 100 prosent mekanisk effektoverføring der du trenger det mest, i hovedarbeidsområdet rundt 10 km/h, middels hastighet og maks hastighet.
Ren hydraulikk hos konkurrentene.
Hos konkurrentene varierer den mekaniske overføringen typisk mellom 0 og 100 prosent, og ren mekanisk overføring skjer i noen tilfeller kun ved maks hastighet og ved litt over middels hastighet, 20-30 km/h. Det betyr at tunge arbeidsoppgaver rundt 10 km/h utføres med en stor andel hydraulisk effektoverføring, noe som gir en betydelig lavere virkningsgrad enn John Deere AutoPowr.
Valgfri betjening
AutoPowr betjenes med John Deeres velkjente og enkle hastighetsspak eller den nye multifunksjonsspaken CommandPro. Begge spakene er montert i CommandArm armlenet. En funksjonell forskjell på hastighetsspaken og kjørespaken, er at med hastighetsspaken må du holde bremsen nede for å holde traktoren i ro, mens med CommandPro har såkalt aktiv stopp, hvor traktoren står i ro inntil du betjener kjørespaken eller kjørepedalen. AutoPowr er tilgjengelig på alle 6R-modellene.
Direct Drive: 24 sømløse trinn
John Deere DirectDrive er en mekanisk transmisjon med dobbeltkløtsj og 24 trinn fordelt på tre grupper. Dobbeltkløtsj er kjent fra personbiler og gir sømløse girskifte uten momentbrudd. DirectDrive fungerer veldig likt en powershift-transmisjon, med den store forskjellen at DirectDrive er en ren mekanisk transmisjon med elektronisk styring, mens powershift-transmisjonen har en hydraulisk og effektkrevende converter. Uavhengige tester gjennomført av tyske DLG (Profi 10/2017) viser at traktorer med DirectDrive kan overføre hele 91 prosent av motoreffekten til hjulene.
1,37 km/h per gir
De 24 girene er fordelt på tre grupper, og hele 11 trinn er i arbeidsområdet 4 – 12 km/h. Det vil si at du innenfor dette intervallet har en gjennomsnittlig hastighetsforskjell på 1,37 km/h per trinn ved konstant turtall. Med tanke på at de fleste kraftuttaksdrevne redskaper brukes innen dette hastighetsintervallet, så har DirectDrive i praksis samme funksjonalitet som den trinnløse AutoPowr.
Full kontroll
Med DirectDrive kan du velge manuelt girskifte, automatisk giring innad i hver av de tre gruppene eller full automatikk fra 1. til 24 trinn, og mellom gruppene. Direct Drive betjenes via en enkelt kjørespak i CommandArm armlenet, og er tilgjengelig på modellene 6145R – 6215R.
PowrQuad/Plus/Eco: Enkelt til 40
Hvis du vil ha det enklest mulig og klarer deg med 40 km/h makshastighet, er de mekaniske transmisjonene PowrQuad Plus og AutoQuad Plus det rette valget. Begge transmisjonene byr på 20x20 eller 24x24 gir, fordelt på 5 eller 6 grupper og 4 hovedgir. Antall gruppegir avhenger av motorstørrelsen. PowrQuad betjenes med girspak montert i fast betjeningskonsoll på høyre skjerm.
Hastighetstilpasning
På PowrQuad Plus er alle girene manuelt betjent. Skifte av gruppegir skjer med girspaken, mens hovedgirene er knappebetjent. Kløtsjfunksjon i girspaken gjør at du kan gire uten bruk av kløtsjpedal. PowrQuad Plus har hastighetstilpasning ved skifte av gruppegir slik at transmisjonen selv finner det optimale hovedgiret i den gruppen du girer opp eller ned til.
Automatiserte hurtiggir
AutoQuad Plus er teknisk sett lik PowrQuad Plus, men på AutoQuad Plus kan du velge automatisk skifte av de fire hovedgirene.
Sparemodus
AutoQuad Plus tilbys også som Eco-versjon, hvor topphastigheten på 40 km/h oppnås ved redusert turtall. Det sparer både drivstoff og utslipp.
Krabbegir
Både PowrQuad Plus og AutoQuad Plus kan leveres med krabbegir som gir en minste hastighet på 72 meter per time. PowrQuad Plus og AutoQuad Plus er tilgjengelig på 6130R – 6215R.