07.10.2020 | Håvard Simonsen

– Den skal få prøvd seg. Men jeg regner med den er sei til å dra med 9-liters motor, sier Kristiansen.

Kristiansen var den første i Norge som tegnet kontrakt på John Deeres nye 7R-modell. Først hadde han tenkt å bytte en «gammel» 6250R i en nyere utgave, men da John Deere lanserte sin andre generasjon 7R, falt valget på en 7330R. Da kontrakten ble undertegnet i desember i fjor, var dette den største utgaven i 7R-serien, med en makseffekt på 373 hk og maks dreiemoment på 1545 Nm.


TIDLIG UTE: Kjetil Kristiansen (t.h.) skrev kontrakt på den nye traktoren i desember, men måtte holde korona-avstand til Aslak Veglo i Felleskjøpet da den var klargjort i Namsos.

Entreprenørtraktor

Traktoren skal utelukkende gå i entreprenørdrift og vil hovedsakelig bli brukt til transport og snøbrøyting, forteller Kristiansen og daglig leder Morten Tranaas i Fjellheim Drift og Service. Traktoren er utstyrt med ballastvekter som gir den en totalvekt på 16 tonn, og godkjent for å trekke hengere på opptil 24 tonn. Kristiansen har også bestilt laster til traktoren.


STORE FORVENINGER: – Vi har store forventninger til traktoren, sier Kjetil Kristiansen, som skal bruke 7R-en til transport og brøyting.

– Vi håper det skal bli en god hest foran hengerne. Med tyngden på traktoren kan vi utnytte den 3-akslede flytthengeren vår bedre, men den vil også bli brukt til våre to dumperhengere. Tyngden og lengden vil bidra til at den går rolig på veien, sier Tranaas.

Namsos-entreprenørene har også en del større brøyteoppgaver, som parkeringsplasser. Der skal 7R-en gå med Tokvams største snøfreser – Monster.

– Det er kjempeartig å selge en slik traktor. 7R er en modell som er svært godt egnet for entreprenørbransjen, sier maskinselger Aslak Veglo hos Felleskjøpet i Namsos.

Fjellheim Drift og Service ble etablert i 2013. Det er et mindre lokalt entreprenørfirma som gjør «alt», men det meste er i tilknytning til privatboliger, der de blant annet har spesialisert seg på drenering. De disponerer to gravemaskiner ved siden av traktorer og hengere, og teller i dag fire personer.

– Det har gått raskt de siste årene, men nå skal vi ikke vokse mer. Det er bedre å være lykkelig som liten, mener Kristiansen.


LITEN, MEN STOR: – Vi skal være lykkelige som liten, sier Kjetil Kristiansen og Morten Tranaas i Fjellheim Drift og Service, som likevel har valgt en stor traktor.

Oversikt og komfort

Vi er med Kristiansen på en av de første turene med traktoren, og han er imponert over oversikten fra hytta.

– Utenfra ser traktoren voldsom ut, men når du kommer inn i hytta er oversikten overraskende god, sier han. Alle instrumenter er flyttet til displayet i armlenet og hjørnestolpen i hytta, slik at det bare er den smale rattstammen igjen i fronten.

– Det er litt uvant, men sikten blir jo veldig god. Og støyen er lav, konstaterer Kristiansen.

John Deere har utvidet hytta fra forrige modell, og hytta er størst i dette traktorsegmentet. Kristiansen har valgt toppsetet med blant annet elektrisk fjæring, elektriske innstillinger, varme og ventilasjon, samt massasjefunksjon.

– Komfort er viktig når du sitter timevis i traktoren, sier Kristiansen. John Deere har hentet hjelp fra BMW til designet, og Kristiansen synes den tyske bilprodusenten har gjort en god jobb.


DIMENSJONER: Kjetil Kristiansen er nesten på høyde med det BMW-designede panseret på sin nye 7R.

Brukervennlig kjørespak

Kristiansen og Tranaas er begeistret for den programmerbare CommandPro-spaken i armlenet.

– Vi legger inn bruken av forskjellige redskaper, som u-plog, snøfreser og laster, slik at alle som kjører traktoren lett kan finne igjen funksjonene uten å legge dem inn på nytt. En kan overta innstillingene fra siste bruker uten å måtte aktivere kjørespaken på nytt. Og når du kjører etter veien kan du lett smette spaken fram i cruisekontroll og trekke den til deg for å få hjelp av motorbrems i nedoverbakker. Felles innstillinger i spaken gjør at vi kan kjøre ensartet selv om vi er fire forskjellige sjåfører. Men det er selvfølgelig også mulig å legge inn individuelle innstillinger, sier Tranaas.

– Litt for nerdene?

– Nei, dette er ikke så nerdete. Jeg synes det er enkelt og greit. John Deere har kommet langt i brukervennlighet, sier han.

Service viktigst

Alle finessene til tross, så er det et annet forhold Kristiansen og entreprenørene i Namsos legger mest vekt på når de velger traktor.

Service er det aller viktigste! Uansett om utstyret er nytt eller gammelt så skjer det alltid noe. Da må vi ha hjelp, og det er enda viktigere så mye som våre maskiner går. Prisene i markedet er presset og vi har hverken kapasitet eller økonomi til å leie inn andre til å gjøre jobben for oss. Å vite at du har backup betyr alt når du er så liten som oss. Vi synes vi har fått god hjelp hos Felleskjøpet, sier de.

Dieselgaranti

Kristiansen er spent på dieselforbruket på den nye traktoren.

– Da vi for 3-4 år siden gikk fra en John Deere 6175R til en 6250R opplevde vi sterk nedgang i dieselforbruket fordi vi fikk en traktor med riktigere krefter i forhold til jobben vi utfører. Nå blir det spennende å se om vi kan komme ytterligere ned, sier han.

Traktoren leveres med John Deeres og Felleskjøpets drivstoffgaranti. Drivstoff utgjør opptil 50 prosent av maskinkostnadene. John Deere-traktorene er kjent for å være gjerrig på drivstoffet, og produsenten er så sikker på forbruket at den gir drivstoffgaranti eller pengene tilbake. Utgangspunktet er normtall for de ulike modellene. For å ta del i garantien må kunden signere en egen avtale med vilkår og JD Link-tilkopling.

«Føre var» med JD Link

Alle oppgaver 7R-en utfører i Fjellheim Drift og Service kan lagres i terminalen på traktoren og denne dokumentasjonen kan via JD Link overføres til John Deeres skyløsning og Operations Center. Denne informasjonen og dokumentasjonen er da også tilgjengelig på PC eller mobiltelefon.

Med JD Link er traktoren online med John Deere og Felleskjøpet og maskinen overvåkes kontinuerlig. Felleskjøpet kan ha kontakt med Kristiansen for å følge opp vedlikehold og varsle om eventuelle feilmeldinger fra traktoren. Fagfolk i Felleskjøpet kan også se displayet i traktoren sammen med sjåføren for å hjelpe til med innstillinger eller feilsøking.

Når Felleskjøpet får beskjed om feil, kan verkstedet i Namsos (eller andre i Felleskjøpet) kontakte Kristiansen for å orientere ham om feilen, bestille nødvendige deler og avtale tid for å utbedre feilen. JD Link bidrar dermed til å være «føre var» og hindre stans og at det utvikler seg mer alvorlige feil.

– Det er jo supert! Det er veldig greit å kunne følge med på utstyret på denne måten hvis det skjer noe, sier Kristiansen.