– Bestevenn? Tja, det kan du vel skrive, smiler Jon Arne Langørgen av gimmiken vi prøver oss på.
Han står ved to glassmontre i kontorbrakka til Jon Arne Langørgen AS på Heimdal sør for Trondheim, der han har stilt ut 36 av sine John Deere modelltraktorer.
– Jeg er nok over snittet interessert i traktor. Interessen har vært der så lenge jeg kan huske, og det har gått mye i John Deere, sier Langørgen, og røper at han har enda flere modellutgaver i grønt og gult hjemme.
Et begrep på traktor
Langørgen var 16 år og hadde så vidt rukket å fullføre ungdomsskolen da han startet for seg selv. Siden har det bare gått én vei. Det som begynte med leiekjøring i landbruket, utviklet seg raskt til anleggsvirksomhet i hele Trondheimsregionen. I dag har Jon Arne Langørgen AS 15 fast ansatte og 5-6 ekstra i sommersesongen, og omsetter for 45-50 millioner kroner i året. Sommerstid går det i graving og massehåndtering og om vinteren er det brøyting, strøing og bortkjøring av snø. Det meste av oppdragene er for privat næringsliv.
Jon Arne vokste opp med John Deere på gården på Heimdal, der den første John Deere-traktoren, en 1630 2-hjulstrekker, og John Deere-tresker kom til gards samme år som han ble født og som Felleskjøpet begynte å forhandle merket. Siden har det blitt mye John Deere.
– Det har vel blitt mellom 60 og 70, sier Langørgen, og forklarer hvorfor:
– Vi har vært veldig fornøyd med John Deere. Det er kanskje det beste merket i premiumklassen. Og like ens med Felleskjøpet. Det har vært en stabil leverandør av merket. Vi har prøvd andre merker for å ha litt å sammenligne med, men kjører mest John Deere.
– Langørgen er et navn som står for kvalitet og er et begrep når det gjelder traktor, sier Lars Egil Fallan, som er maskinselger på Klett og en viktig kontaktperson for Langørgen i Felleskjøpet.
I verkstedet på Klett klargjøres en ny 6R150 som skal erstatte en 6130R som Langørgen bytter inn. Selskapet har ytterligere en 6130R, en 6155R, en 6R185, en 6215R og en 7R330. Seks av åtte traktorer er John Deere. Hver av traktorene går ca. 800-1000 timer i året.
Hjemme på gården har Langørgen en 91-modell 2850 2-hjulstrekker som skal renoveres, en 97-modell 6400 som har gått bare tusen timer og en 07-modell 6230.
Kvalitetsprodukt
– Hva vil du trekke fram ved John Deere?
– Det er et kvalitetsprodukt med godt førermiljø. Du merker at traktorene er bygd med kvalitet. Det er ingen skramling og de er ganske driftssikre. Vi kjører mye og er borti alt. Det er hard belastning på traktorene, som ikke kan sammenlignes med å gå i jordbruk. Vi har problemer med salt og slikt, men det forventer jeg ikke at traktoren skal være bygd for. Vi gir imidlertid noen tilbakemeldinger til Felleskjøpet, sier Langørgen.
– John Arne er kunnskapsrik og utrolig godt orientert. Tilbakemeldingene fra John Arne, med hans historikk og erfaring, gjør oss bedre, konstaterer Fallan.
Fjerntilgang
Langørgen forteller at sjåførene er veldig fornøyd med John Deeres CommandArm og CommandPro betjening – Sjåførene legger inn sine egne profiler der de programmerer funksjonene slik de vil ha dem. Det samme gjør de med oppsettet i traktorskjermen, sier han.
Langørgen sier sjåførene har ansvar for å følge opp service på traktorene og bruker JDLink aktivt til dette.
– Vi har satt mer fokus på kjøremønster, tomgang og dieselforbruk, som er en stor kostnad for oss. En gjennomgang av all tomgangskjøring viste skremmende store tall, både når det gjelder timekostnader og i forhold til at det påvirker serviceintervallene. Sjåførene er opptatt av det og konkurrerer nå litt om å kjøre mest effektivt, forteller han.
Sjåførene har også kontakt med mekanikerne hos Felleskjøpet som kan gå inn på skjermen i traktoren via mobilnettet og hjelpe til med innstillinger, justeringer og feilrettinger. Langørgen mener fjernbetjening fra verksted og eksperter vil bli vanligere.
– Jeg var innom en John Deere-forhandler i England, der de satt ved skjermer og fulgte med på traktorer og maskiner hos kundene. Strategien bygget på at de ikke kunne ha kompetanse på hver avdeling. Nå følger vi opp service selv, men jeg tror Felleskjøpet må bruke dette mer aktivt framover, også for å utnytte egen verkstedkapasitet bedre, sier han.
Effektivt deleopplegg hos Felleskjøpet
– Langt framfor konkurrentene
– Noe jeg synes er veldig bra, er deleopplegget Felleskjøpet har fått til. Hvis vi bestiller en del innen 15.30 på ettermiddagen, står den hos Felleskjøpet på Klett neste morgen. Det ser ut for meg at sentrallageret på Gardermoen fungerer veldig bra. Der ligger Felleskjøpet langt framfor konkurrentene, sier Langørgen.
Langørgen sier de utnyttet dette når de har behov, ofte i samråd med verkstedet på Klett, og mener den raske delebehandlingen også har mye å si for verksteddrifta.
John + TOR = sant II
Hos Jon Arne Langørgen AS har de kjørt den norskproduserte TOR-hengeren i ca. ett år, vesentlig i massetransport og snøkjøring. Langørgen sier erfaringene er gode og han roser leverandøren for god oppfølging.
Nå kjørt et år med type dekk, kom med nye dekk som var bedre. Slik bra oppfølging. Vi kjører mye henger, og hører på oss.
– De er framoverlent og kommer med en del nye finesser, blant annet med bremsesystem og ryggealarm, som er smart for oss som kjører mye i boligområder. Hengere er stabil og god å kjøre, mer som en lastebilhenger, sier Langørgen.
JOHN + TOR: Sjåfør Alexander Jørgensen tar seg fram i trange boligområder med «sin» John Deere 6215R og den norske TOR-hengeren
SAMLING: 36 John Deere-modeller pryder kontoret hos Jon Arne Langørgen AS.
.