Se bildekavalkade her >
I dag er John Deere verdens ledende produsent av landbrukstraktorer, og selskapet produserer "intelligente" traktorer i 12 fabrikker over hele verden.
Oppkjøpet av Waterloo Gasoline Engine Company i Iowa i 1918, for for 2,25 millioner dollar, markerte John Deere's inngang i traktorvirksomheten. Dette var på den tiden en mye debattert og kontroversiell investering, mange kritikere hadde ingen tro på traktorens fremtid. De stolte mer på fortsatt bruk av tradisjonelle hestekrefter. Ingen hadde forventet at traktorvirksomheten ville utvikle seg til det viktigste grunnlaget for selskapets vekst.
Den 12 hk sterke Waterloo Boy Model N, produsert fra 1917 til 1924, var den første traktoren bygget og markedsført av John Deere. Den første John Deere-merkede, helgrønne og gule traktoren var modell D, produsert fra 1923 til 1953: Dette var den virkelige starten på selskapets suksesshistorie for traktorer. John Deere's bestselgende serie noen gang var modell B, med 300.000 solgte fra 1935 til 1953. John Deere 4020 er imidlertid den mest solgte enkeltmodellen, med totalt 175.000, fra 1963 til 1971. John Deere ble det mest solgte traktormerket på verdensbasis for første gang i 1963.
I 1956 kjøpte John Deere traktorprodusenten Heinrich Lanz, AG i Mannheim, Tyskland. Med dette oppkjøpet utvidet selskapet sin produksjonsvirksomhet til Europa for første gang. Lanz hadde også en lang historie i traktorindustrien, og introduserte den populære Lanz Bulldog-modellen i 1921.
Fortsetter å vokse
I de påfølgende årene fortsatte John Deere å styrke sin posisjon i traktorvirksomheten. Etter å ha vært det første selskapet som kunne levere servostyring på traktorer, i 1954, var en annen viktig milepæl innføringen av ROPS (Roll-Over Protective Structure - veltesikkert førervern) som en sikkerhetsfunksjon i 1966, noe som satte standarden for hele bransjen. I 1973 ble Sound-Gard, det første støvtette, temperaturkontrollerte førerhuset tilgjengelig på bestilling. I 1964 ble PowerShift-transmisjonen lansert, noe som ga John Deere-traktorene bedre, mer komfortabel girskifting, og høyere produktivitet.
Stadig mer intelligente maskiner
I dag er traktoren ikke lenger bare konstruert for å trekke redskaper - nå kan traktorer, maskiner og redskaper ikke bare kobles sammen - de kan også kommunisere med hverandre. For eksempel kan traktor/redskapsautomasjon gjøre det mulig for en rundballepresse å "snakke" til traktoren for automatisk justering av funksjoner som for eksempel kjørehastighet, avhengig av arbeidsbelastningen. Mobil dataoverføring gjør at bønder kan samle data fra såing til høsting og sende dem automatisk til sine mobile enheter. Feltdokumentasjon viser data fra hele produksjonskjeden, og styrker sporbarheten. Bønder og maskinentreprenører kan bruke disse dataene til å gjøre agronomiske beslutninger om bruk av innsatsmidler som gjødsel og plantevernmidler.
100 år med suksess og innovasjon
Historien om John Deere's 100 år lange suksess og innovasjon, fra den 12 hk Waterloo Boy til dagens "intelligente" traktorer, blir feiret rundt omkring på selskapets traktorfabrikker over hele verden. Ansatte, deres familier og andre gjester er blitt invitert til å se bak kulissene i John Deere's traktorproduksjon, og Mannheim-fabrikken skal kjøre en traktorparade gjennom byen.
Traktorer bestilt av kunder i år vil bli levert med et 100 års jubileumsmerke, og i tillegg vil forhandlerne ha en rekke spesialtilbud til gunstige priser.
John Deere og Felleskjøpet
Felleskjøpet overtok agenturet på John Deere i 1977. I løpet av disse vel 40 årene har samarbeidet utviklet seg til å bli et viktig og fruktbart samarbeid på flere måter.
– John Deeres store bredde i sitt maskinsegment er positivt både for den norske bonden og for oss som forhandler. Med et så stort produktsortiment som John Deere har, gir det oss tilgang til produkter som kan møte tilnærmet alle markedsbehov. Ved å ha en leverandør med en slik styrke gjør det også oss sterke både på logistikk og teknisk kompetanse på mange områder, sier Frode Dahl, direktør maskin i Felleskjøpet Agri.