Tilhengere er en nyttig løsning for å frakte last på en enkel og effektiv måte. Uansett hva du skal frakte finnes det en tilhenger som passer ditt behov. Det er viktig å velge en tilhenger som er sikker, robust og enkel å bruke.
Bruksområde
Det første du bør tenke på når du skal kjøpe en tilhenger er hva den skal brukes til. Skal du frakte hageredskap, transportere møbler eller frakte større varer til jobb? Det er viktig å velge en tilhenger som passer til formålet ditt, da det vil påvirke både sikkerheten og komforten under transport.
Hva har du lov til å bruke?
For å kunne kjøre med tilhenger, trenger du enten førerkort klasse B eller C1. Klasse B gir deg mulighet til å trekke en tilhenger med totalvekt på inntil 750 kilo (tilhenger pluss last) eller at en samlet tillatt totalvekt på bil, henger og last ikke kan overstiger 3.500 kilo. Med klasse C1 kan du ha en totalvekt på inntil 7.500 kilo.
Det er viktig å være oppmerksom på at det er den totale vekten, inkludert både tilhenger og last, som avgjør hvilken klasse du trenger. Her finnes noen unntak som du kan leser mer om på Gaupens sider. Du kan også sjekke ut Statens vegvesens tilhengerkalkulator. Her finner du alt informasjon og lover angående bruk av henger.
Åpen eller lukket tilhenger
Det er to hovedtyper tilhengere - åpne og lukkede. Åpne tilhengere er enkle og billige, og gir deg enkel tilgang til lasten. Lukkede tilhengere gir bedre beskyttelse for lasten din, og er et godt valg hvis du frakter verdisaker eller varer som må beskyttes mot vær og vind.
Tung eller lett last
Neste valg du bør ta er hvor tung last du skal frakte med tilhengeren. Tung last krever en sterk og robust tilhenger, mens lettere last kan trekkes med en mer kompakt tilhenger. Du bør sjekke tilhengerens totalvekt og maksimal lastekapasitet for å sikre at den passer til formålet ditt, lasten du skal frakte, hva bilen tåler og hva du har lov å kjøre med ditt førerkort..
Sikkerhet
Sikkerhet er alltid viktig når du skal frakte last med en tilhenger. Sjekk at tilhengerfestet på bilen din er i god stand og at tilhenger og bil har tilfredsstillende bremser, lys og reflekser. Du bør også sørge for at du har nok kunnskap om hvordan du kobler til og frakter en tilhenger på en trygg måte.
Tilhenger og elbil
Det blir stadig flere elbiler, og mange av de større modellene leveres nå med hengerfeste. Hvilke kan du lese om på NAF. Det som er viktig å huske på her, er at elbiler generelt er noe tyngre enn personbiler. Det kan skape begrensninger for hvor stor totalvekt du har lov til å kjøre med førerkort klasse B, altså om totalvekt på bil, tilhenger og last ikke overstiger 3.500 kilo. Du må også sjekke i bilens vognkort for hva som er tillatt hengervekt for akkurat din bil.
Valg av produsent
Når du har avgjort hva slags tilhenger du trenger, er det viktig å velge en pålitelig produsent. Produsenter som Gaupen tilbyr et bredt utvalg av tilhengere med høy kvalitet og pålitelighet. Sjekk alltid garanti og returvilkår før du kjøper, og sørg for at du får den beste tilhengeren for ditt behov.
Sjekkliste for kjøring med tilhenger:
Før du kjører med henger:
- Kontroller at kulekoblingens låsmekanisme sitter godt på kula.
- Kontroller elektrisk kobling mellom bil og henger.
- Kontroller at sikkerhetswiren er hel, og rett festet til hengerfestet. Den må festes slik at den går rett, og løper fritt mellom bil og henger.
- Se til at støttehjulet er heist opp og at det er godt festet.
- Kontroller at løse deler, som karmer er stengte og låste.
- Kontroller at lasten er godt sikret og om nødvendig dekket.
- Kontroller at kjørelys, bremselys, blinklys og markeringslys virker som det skal.
- Kontroller refleksene.
- Kontroller at hengeren har riktig type dekk og at disse er hele, har nok dekkmønster og korrekt lufttrykk.
- Ta av håndbrekket.
Når du skal koble av hengeren:
- Ta el-kontakten ut og sett den i holderen.
- Ta av sikkerhetswiren.
- Henger kobles fra bilens tilhengerkule. Løft hengeren fri fra tilhengerkulen ved å løfte i håndtaket. Vær oppmerksom på evt. vekt av last under avløftingen.
- Husk å etterstramme hjulbolter etter ca. 30 km, og deretter jevnlig de første 1000 km.