Før du setter i gang må du ha følgende utstyr klart:
- En jekk
- En muttertrekker eller et hjulkryss (det kan være lurt å ha en momentnøkkel og latmannsarm)
- 4 dekk i god stand
- En dekktrykksmåler
- Gjerne hansker og en lommelykt for ekstra sikkerhet
Bilen bør stå på et jevnt og flatt underlag, og håndbrems eller parkeringsbrems må være på – det vil si at bil med automatgir settes i park og har du manuelt gir må den settes i gir. Setter du på håndbrekket vil du ikke kunne snurre bakhjulene mens du jobber så vi anbefaler derfor å sette i gir.
Sjekk dekkene:
Før du begynner å løfte bilen, er det smart å sjekke tilstanden på dekkene du skal montere på bilen. Se etter hakk i felgene, sprekker, bulker eller slitasje på selve dekket, og det kan være hensiktsmessig å sjekke regelverket for dybden på dekkenes spor for å hindre for eksempel vannplaning eller at man sliter dekkene skjevt på grunn av en feil med hjulvinklene.
Krav til vinterdekk er 3 millimeter mønsterdybde over ⅔ av dekkets bredde, men det er flere som anbefaler 4 millimeters dybde, blant annet NAF. Sommerdekk har krav om 1,6 millimeters mønsterdybde over ⅔ av dekkets bredde, og her anbefaler NAF 3 millimeter. |
Finn jekkepunktet:
Finn riktig jekkepunkt under bilen, det er vanligvis angitt i bilens instruksjonsbok i tillegg til at man kan se en forsterkning under bilens karm. Plasser jekken forsiktig under dette punktet før du løfter bilen til en høyde som gjør det enkelt å løfte av og på et dekk. Om man setter jekken for høyt vil det bli tungt å løfte dekket, mens om det er for lavt vil dekket subbe i bakken og gjøre det mer krevende å få dekket av.
Løsne boltene:
Bruk hjulkrysset til å løsne boltene på hjulet du skal skifte. Det kan hende du må bruke litt kraft, men vær forsiktig og bruk jevnt trykk for å unngå skader.
Bytt hjul:
Når boltene er løsnet, kan du forsiktig fjerne det gamle hjulet og erstatte det med det nye. Pass på at hjulet er godt plassert på hjulnavet før du strammer boltene igjen. Enkelte bilmodeller har dekk tilpasset høyre og venstre side, foran og bak på bilen, så vær obs på om det også gjelder din bil. Om dekkene monteres feil, kan det endre bilens vektfordeling og balanse. Husk på at hjulene må monteres i rulleretning, så se etter pilen på dekket som viser hva som skal være i rulleretning.
Sjekk av dekktrykk:
Etter at de nye hjulene er godt festet, må du kontrollere dekktrykket. Nyere biler vil vise et varsel om det er forskjellig trykk eller feil trykk, og du kan justere deretter. Noen biler må også få justering fra vinterdekk til sommerdekk og omvendt. Hva som skal være riktig dekktrykk for akkurat din bil, kan stå på et klistremerke i førerdørens karm, i tanklokk eller i bilens instruksjonsbok. Justér trykket om nødvendig for å sikre en jevn kjøretur og riktig slitasje av dekkene.
Ferdigstille dekkskiftet:
Når du har sjekket dekktrykket og skrudd til boltene med moment, kan du senke bilen ned med jekken og fjerne denne. Et tips kan være å stramme boltene litt lett først i et kryssmønster og deretter stramme alle boltene helt til for å sikre at det ikke strammes skjevt på hjulnavet. Se etter at alt ser greit ut.
Etter å ha kjørt bilen i noen mil, bør du ettergå samtlige bolter for å sikre at det ikke er noen som har løsnet. I så fall må disse strammes til.
HUSK! Opphold deg aldri under bilen mens dekk skiftes. Det kan føre til alvorlige klemskader. |
Dekkene som ble tatt av bilen, bør få en god vask før de settes bort for sesongen. Vi anbefaler både dekkfornyer og felgrens i tillegg til en god vask. Les vår anbefalte fremgangsmåte for vask av dekkene her.
Å skifte dekk trenger ikke være komplisert. Med denne guiden og litt tålmodighet, kan du gjøre det selv og spare både tid og penger. Husk alltid å sjekke dekkene regelmessig for å sikre en trygg kjøreopplevelse gjennom sesongen.