Han kjører med John Deeres GPS-baserte autostyring som sørger for at traktoren selv finner fram – med to centimeters nøyaktighet!
– Det er ikke på sånne dager jeg trenger GPS-styringa, smiler Johan Arnt Overøye. Han har sluppet rattet og viser hvordan traktoren følger veien helt presist. Selv kan han konsentrere seg om den nye Tokvam-fresen bak. Johan Arnt driver Overøye Camping og Hytteservice øverst i Stordal i Fjord kommune på Sunnmøre, der mye av vinteren går med til snøbrøyting. Denne dagen er det bitende kaldt og sola lager et magisk lys på de snødekte toppene som omkranser dalen. Men det er slett ikke alltid slike dager.
– Det er et snøsikkert område, på godt og vondt. Brøytesesongen kan fort bli sju måneder. To meter snø er ikke uvanlig, og det kan blåse snøstorm i dalføret. Da er det krevende brøyteforhold. I styggvær ser du knapt noe og brøytestikkene er kanskje snødd ned. Du må sitte og vente til det blir god nok sikt før du kan kjøre videre. Sånt blir du jo lei av, så da ville jeg prøve GPS-styring, sier Overøye.
Hans John Deere 6155R er utstyrt med autostyring og den bruker han til å finne fram. Han har kjørt opp alle hovedveien i hyttefeltene med GPS og lagret dem i skjermen i traktoren. Under snøbrøyting kan han hente opp igjen veiene og la traktoren overta styringa. I høst tok han i bruk RTK via mobilnettet, som er det mest nøyaktige GPS-signalet med et avvik på bare pluss minus to centimeter.
– Det er ikke akkurat tofelts veier i hyttefelt. Derfor valgte jeg det «argeste», som vi sier.
Vi er med Overøye i traktoren, der han viser oss hvordan autostyringen fungerer.
– Som du ser, er det akkurat nå ikke avvik i det hele tatt på den linja jeg har kjørt. Det er betryggende, for systemet er tenkt brukt når det er skikkelig drittvær. Når det blåser, er veiene som går på tvers av dalen sterkt utsatt. Vindretningen gjør ofte at veiene føyker igjen og er vanskelige å se. Av og til er det også veldig flatt og trasig lys å sitte og brøyte i. Da kan jeg bruke autostyringen.
– Har det fungert etter hensikten?
– Ja, systemet fungerer. Så spørs det om mannen fungerer, men jeg har begynt å kunne det litt nå. Det er utrolig mange muligheter. Hittil er jeg veldig godt fornøyd med det. Det er jeg virkelig. Nå kan jeg sitte å holde jevn fart uten å måtte vente til blir en glippe i været, sier Overøye.
Brøyting med autostyring i snørike Stordal
PÅ STREKEN: Autostyringen sørger for at traktoren følger veiene med 2 cm nøyaktighet.
Svart ridder i hvitt eventyr
Det er en ganske spektakulær brøyteekvipasje Overøye kjører med. John Deere-traktoren er en «Black Edition», og bak sitter en flunkende ny Tokvam 256 THS Big, som er den råeste fresen fra produsenten på Toten.
– Du er den svarte ridderen som redder hyttefolket i fjellheimen?
– He he he, ja, jeg er det.
Når samboeren kjøpte seg svart BMW, syntes Overøye at han fortjente en svart John Deere.
– 6155R er en veldig ideell størrelse til denne jobben. Det kan være veldig mye snø og da er det greit å ha en stor og kraftig traktor som er litt langbeint, for å si det slik, sier Overøye. Han har også en John Deere 6130R, og sier at den også har nok krefter under normale forhold. Men når snømengdene blir ekstreme, er det godt med noen hester ekstra. 6155R er bygget på den mellomstore helramma i John Deeres 6-serie. Traktoren har 6-sylindret motor med 155 hk nominell effekt og en boosteffekt på 202 hk, som Overøye kan dra nytte av under fresing. 6R-serien er også kjent for sin store og komfortable hytte.
– Traktoren brukes 750 timer i året, og da må du ha en god arbeidsplass, sier Overøye.
ALTETENDE: Overøye roser de store Tokvam-fresene for å «ete» all slags snø med stor kapasitet. Her er den flunkende nye THS 256 Big.
Stor kapasitet i all slags snø
– Og det går unna med den nye Tokvam-fresen?
– Ja, den er jeg godt fornøyd med. Jeg har samme fres også på en annen traktor. Det som er bra med dem, er at de tar all mulig slags snø. Og de har veldig stor kapasitet. Når jeg bruker denne traktoren, som har ok med hestekrefter, kan jeg bare kjøre på om det ligger en 30-40 cm snø, forteller Overøye.
– Jeg har forsøkt flere typer fresere. Men til mitt bruk, er Tokvam det eneste som fungerer slik jeg vil at en fres skal fungere. Samme hva slags snø som kommer, så går det gjennom. Løsningen på fresen er gjennomtenkt, og den lager fin vei, som jo også er viktig. Tokvam og Felleskjøpet har dessuten god support hvis det skjer noe, sier han.
Overøye har kjørt Tokvam siden 2009. Den første fresen han kjøpte var en 255 og den har han fortsatt som back up.
Tokvams 256 THS Big er en oppgradering av 255-modellen. Fresen har samme innmaterskrue som på 256 THS Flex, som gir 30-60 prosent større kapasitet. Fresen leveres med 5 års garanti på vinkelgir. Med kantvinger er arbeidsbredden opp til 2,92 meter. Fresen er enkelt bygd med tanke på få deler som kan ryke.
«Alt» på kjørespaken
I traktoren har Overøye John Deeres avanserte kjørespak CommandPro. Med CommandPro kan du betjene transmisjonen og programmere inn dine egne funksjoner for traktor og redskap.
– Jeg valgte denne kjørespaken fordi jeg hadde hørt veldig mye bra om den, og det valget angrer jeg ikke på, understreker Overøye.
– Jeg har jo bikket 60 og spurte Tore (salgskonsulent Tore Gjelsten hos Felleskjøpet i Ålesund) om jeg ville klare og lære meg dette, og det har gått greit. Under freskjøring er det veldig kjekt å ha alle funksjonene så lett tilgjengelig som du har på en kjørespak. Jeg har blant annet lagt inn løft, toppstag og kraftuttak, og på andre siden har jeg svingen på tuten og klaffen. Det er genialt, sier han.
Overøye forteller at det tidligere verket i hånda og håndleddet etter en brøytesesong med «vanlige» knapper til hydraulikkuttakene.
– Det var slitsomt. Men nå går det som en lek. Jeg har fått koplet og programmert slik at knappene ligger logisk for meg. Men junior er ikke alltid enig i måten jeg har satt opp funksjonene, sier han.
– Poenget er vel at funksjonene kan tilpasses individuelt?
– Ja, og det er veldig enkelt å programmere. Det er veldig bra.
INDIVIDUELL LOGIKK: Johan Arnt Overøye har CommandPro kjørespak, der han har programmert funksjoner på fresen etter hva som er logisk for han. En annen sjåfør kan enkelt programmeres om funksjonene til sine behov.
Sikkerhet med brøytvakta
Overøye har Felleskjøpets service- og garantiavtale på traktorene.
– Det må en ha selv om utstyret er nytt. En vet aldri hva som skjer. Utstyret går ikke sundt uten at du bruker det. En annen ting som er bra, og som jeg ikke kjenner til at andre matcher her i området, er Felleskjøpets brøytevakt. Samme når på døgnet du ringer, så får du tak i noen, og du kan få hjelp enten det er lørdag eller søndag, sier Overøye.
Han husker ikke i farten om Black Edition-modellen er hans femte eller sjette John Deere han har kjøpt ved Felleskjøpets avdeling i Ålesund.
– Jeg er veldig godt fornøyd med avdelingen, både butikken, deledisken og ikke minst verkstedet. Felleskjøpet er ryddig å handle med. Jeg har et veldig godt forhold til selgeren, Tore Gjelsten, og håper at han har et like godt forhold til meg, ler Overøye. Han trekker også fram deleleveringen.
– Har du bruk for en del som ikke er i Ålesund, kan du ringe Felleskjøpets deletelefon før 15.30 om ettermiddagen og få delen i Ålesund 08-08.30 neste morgen. Det er veldig bra. Når det er snøvær, er det viktig at utstyret fungerer, understreker Johan Arnt Overøye.