Kundene krever mer
Sammen med nye kundegrupper følger også andre forventninger til kjøpsopplevelsen. Tjenester som gir kundene merverdi blir viktigere sammen med individualiserte løsninger. Et eksempel på slike tjenester er Granngårdens tilbud av «trimstudio» for kjæledyrpleie i utvalgte butikker. I løpet av 2021 er det også innført skann- og betalløsninger i 10 butikker som forenkler handelen i de fysiske butikkene.
– Kundene våre krever mer og vil ha løsninger som enten forenkler handelen eller gir en tydelig merverdi ved å oppsøke butikkene våre. Stell av kjæledyr og enklere handel er gode eksempler på hvordan kunder kan få merverdi ved å handle hos oss, og da knyttet til noe som betyr svært mye for dem, sier Fidje.
I tillegg til tjenester er medarbeidernes kunnskap avgjørende for å ta posisjonen som ledende faghandel i årene som kommer.
– Våre kunder forventer å få hjelp av kompetente medarbeidere. Bonden har alltid stilt høye krav til oss både innen landbruk, maskin og service. Det er en krevende posisjon med et stadig mer teknologidrevet landbruk. Samtidig er denne kunnskapen også viktig for stadig flere kunder. Vår kompetanse innen dyrking er et godt eksempel på dette, hvor vi også er en faghandel for store kundegrupper som dyrker selv i egen hage. På vår nye konseptbutikk på Fornebu utenfor Oslo tar vi nå dette et steg videre og tilbyr kurs og rådgivning til kunder i urbane strøk, forteller Fidje.
Butikken her åpnet sommeren 2021 og er en spesialbutikk for planter, dyrking og kjæledyr. Vårt datterselskap U.Reist, som jobber i stor skala med urbant landbruk og spiselige uterom, har også sitt kontor i butikkens lokaler.