For oss i Felleskjøpet, kan vi karakterisere 2020 med en omskriving av et velbrukt utsagn: Drift, drift, drift! Og så må vi selvfølgelig legge til: Korona!
Det har vært et spesielt år. Da jeg tok over som konstituert konsernsjef bestemte vi oss raskt for å konsentrere oss mer om kjernevirksomheten og god drift. Så slo pandemien inn over landet, og det ble enda tydeligere hvor viktig det var å holde tilgang på driftsmidlene bonden er helt avhengig av. Gjennom hele pandemien har vi prioritert å ta vare på ansatte samtidig som vi sikret bondens leveranser. Vi var derfor glade for å ha satt økt trykk på å styrke Felleskjøpets konkurransekraft i landbruksmarkedet, det har hjulpet oss gjennom pandemien.
Bedre «over alt»
Ikke uventet ser vi at fokus på kjernevirksomhet og drift gir resultater. Mot slutten av 2020 kunne vi konstatere at Felleskjøpet gjør det bedre på kraftfôr, øker omsetningen i våre butikker og har levert sterke resultater på ettermarked for traktor. I tillegg gleder vi oss over at alle våre forretningsdivisjoner kan vise til bedre resultater enn året før. Detaljhandel har fått en positiv utvikling under koronapandemien, ikke minst de «jordnære» kategoriene som Felleskjøpet har satset på. Dette har bidratt tiløkt omsetning og gode resultater for Felleskjøpet i Norge og Granngården i Sverige. Det er også grunn til å framheve jobben totalt sett som er gjort i divisjonene Landbruk, Maskin og Produksjon og vareforsyning.
Det er oppnådd gode resultater i våre datterselskaper som Cernova, Granngården og Nelson Garden. Cernova omfatter blant andre Norgesmøllene, Mesterbakeren og Norgesbakeriene. Norgesmøllene opplevde nedgang i leveranser til horeca-markedet, men betydelig økning i detaljhandelen da interessen for hjemmebaking «eksploderte» under nedstengningen av samfunnet. Også bakeriene våre har kunnet glede seg over veksten i dagligvaremarkedet.
I sum har dette gitt konsernet bedre økonomiske resultater enn de foregående årene. Driftsresultatet på 622 millioner kroner i 2020 er 250 millioner bedre enn året før.
De store utfordringene i 2020 har vært svekkelse av den norske kronen og en nedgang i traktormarkedet på rundt 20 prosent. Når kronen svekker seg mot så godt som alle andre valutaer, går innkjøpsprisene på våre importerte varer og produkter opp.
Det påvirker oss direkte, og spesielt i traktormarkedet har dette slått inn for alle leverandører av traktorer til bønder og entreprenører. Vi er ikke fornøyde med markedsandelen vår på traktor i 2020 og har iverksatt tiltak for at John Deere skal ta tilbake tronen.
Gode resultater for Felleskjøpet har stor betydning for bonden. Dette gir oss den finansielle styrken til å gjøre nødvendige investeringer. Det er slik vi skal utvikle Felleskjøpet i årene som kommer. Trygge kjernevirksomheten og gjøre nødvendige investeringer som betyr mye for bondens hverdag, samtidig som vi skal utvikle nye forretningsmuligheter i markeder som naturlig faller sammen med kunnskapen vi allerede besitter. Da vil vi fortsette å skape gode resultater for våre eiere.
Disse hovedområdene, som kommer i tillegg til de etablerte aktivitetene våre som blant annet maskin og plantekultur, gjenspeiler tydelig det vi skal være gode på i Felleskjøpet, nemlig drift og effektive løsninger. Vi skal også utvikle oss på områder der vi er gode fra før, men hvor vi mener det er enda mer å hente. Det er slik vi skaper konkurransekraften vår. Klare prioriteringer innebærer at noe må få mindre oppmerksomhet. Det vil være mindre rom for å sette i verk større utviklingsprosjekter innenfor nye områder, og det kan være at vi toner ned innsatsen innenfor enkeltprosjekter vi allerede er inne i. Slik vil vi konsentrere oss om å skape størst mulig verdi for eiere og kunder. Dette betyr selvsagt ikke at Felleskjøpet «står stille». Vi skal utvikle oss og bli enda sterkere, og det er der vi er gode vi kan bli enda bedre.
Alt annet enn planlagt
I den spesielle koronasituasjonen har vi først og fremst vært opptatt av å ta vare på våre ansatte, og sikre leveranser til landbruket slik at bøndene har kunnet opprettholde driften og norsk matproduksjon. Så langt kan vi være stolte av å ha lykkes med begge deler.
Åtte av ti Felleskjøpet-ansatte har stått i førstelinjen under pandemien. De har holdt fabrikkene i gang, levert varer på gården og møtt våre kunder i butikkene. For de øvrige har arbeidet i stor grad vært utført fra hjemmekontor. Dette har også vært krevende for mange. Jeg vil takke alle sammen for en enestående innsats.
Det har vært en ære å få lede dette flotte konsernet det siste året. Når alle stiller opp, blir resultatet godt. Og når resultatene er gode gir det bonus til medlemmene.
Til tross for koronaviruset har det blitt mye stang inn for Felleskjøpet i 2020. Ingenting gleder meg mer enn nettopp det. Det spesielle året har dessuten fått flere til å se nødvendigheten av innenlandsk matproduksjon. La oss håpe erkjennelsen varer ved, og det lenge etter at pandemien har blitt et fjernt minne.